Een nieuw rapport over de markt voor social shopping voorspelt flinke groei in de komende jaren. Naar verwachting vindt er tussen 2022 en 2025 in de VS een verdubbeling plaats van de verkopen via social media naar een niveau van 99 miljard dollar.

Kleding, consumentenelektronica en woninginrichting zijn categorieën waar verkoop via social media een hoge vlucht gaat nemen, zo is de verwachting in het rapport met de titel ‘The Role of Influencers within Social Commerce’ van het Britse influencermarketingplatform Influencer Intelligence.

China loopt wereldwijd voorop bij het gebruik van sociale media en influencers voor consumptieve aankopen. In 2021 had de Chinese markt voor social shopping al een omvang van 400 miljard dollar.

Lees ook: De Chinese influencer ‘Lipstick King’ verkocht in 12 uur voor €1,4 miljard aan producten: van Shiseido huidverzorging tot Apple AirPods

Volgens het rapport van Influencer Intelligence is social shopping het meest succesvol als er gebruikt wordt gemaakt van influencers. Dit zijn vijf trends die in het rapport worden genoemd.

1. Budgetten voor influencers verschuiven naar social shopping

Merken verschuiven advertentiebudgetten vaker naar sociale commerce. Als er op sociale media influencers worden ingezet, kan het rendement tot 35 procent hoger uitvallen, schrijft Influencer Intelligence, hierbij verwijzend naar mediabureau Ogilvy.

Uit een peiling van Influencer Intelligence blijkt dat 29 procent van ondervraagde merken van plan is om 30 procent tot 49 procent van de budgetten voor influencer marketing op social shopping te richten eind dit jaar. Momenteel wordt zo'n 23 procent van de budgetten hieraan besteed.

Merken in de categorie 'wellness' lopen hierbij voorop, gevolgd door mode- en beautymerken.

"We zien een verschuiving bij e-commerce. Tot nog toe ging het vooral om het belang van zoekresultaten voor producten waarvan klanten wisten dat ze ze wilden kopen. Dat verschuift naar het ontdekken van nieuwe producten via influencers en social shopping", zegt de chief digital and marketing officer voor het VK en Ierland van cosmeticagigant L'Oreal in het rapport.

2. Instagram dominant, maar TikTok rukt op

Bijna 70 procent van de adverteerders zegt in het rapport dat Instagram het meest succesvol is als het gaat om social shopping die door influencers wordt aangejaagd. TikTok neemt een tweede plaats in, gevolgd door Facebook, YouTube, Twitter, Snap en Pinterest.

Marketingexperts wijzen op de kracht van de algoritmes waar Instagram en TikTok mee werken, ter verklaring van het succes van deze platforms.

Het is duidelijk dat TikTok bezig is dichter in de buurt te komen van marktleider Instagram. Van de ondervraagde adverteerders geeft 61 procent de voorkeur aan Instagram. Tegelijk geeft 45 procent aan dat TikTok hun meest succesvolle platform is, tegen 40 procent in een eerdere peiling.

Lees ook: Instagram wilde meer op TikTok lijken, maar krabbelt terug na golf van kritiek

3. Meer succes met micro-influencers

Adverteerders boeken naar eigen zeggen het meeste succes met micro-influencers met zo'n 5.000 tot 10.000 volgers. Micro-influencers hebben vaak de meest trouwe fans, waarbij ze veel invloed uitoefenen op het koopgedrag van volgers.

"Werken met 10 kleinere streamers die ons publiek gericht kunnen benaderen, werkt beter dan één grote influencer met een massapubliek", zegt directer e-commerce en digitaal Gavin Williams van de luxe boutique The House of Creed in het rapport van Influencer Intelligence. 

Eén op de drie ondervraagde merken geeft aan meer te willen investeren in micro-influencers. Aan de andere kant richt een vergelijkbaar deel van de ondervraagde merken zich juist op influencers met meer dan 1 miljoen volgers.

4. Live shopping en augmented reality

Marketeers zie veel kansen voor live videostreams en augmented reality bij social shopping. 

Uit onderzoek van Shopify blijkt dat bijna de helft van de consumenten een productvideo wil zien, voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Twee op de drie marketeers heeft dan ook een voorkeur voor video's met links naar shopping pagina's; een derde kiest voor live streaming als belangrijkste strategie voor social commerce.

Volgens het rapport van Influencer Intelligence zien marketeers van merken ook grote kansen voor het gebruik van augmented reality door influencers op social media.

5. Social shopping moet beter meetbaar worden

Veel adverteerders vinden dat de meetbaarheid en effectiviteit van campagnes voor social shopping nog beter kan.

Het gebruiksgemak bij het doen van aankopen is hierbij een belangrijk aandachtspunt. Sociale platforms moeten het nog makkelijker maken voor merken om campagnes uit te voeren met zo min mogelijk rompslomp voor klanten bij het doen van aankopen.

LEES OOK: Klanten vinden op sociale media? Dit zijn 6 tips van een virtueel assistent en een businesscoach